Adresas: 
Gėlių g. 9A, LT-01137 Vilnius
Tel.: (8 5) 233 2546
Fax.: (8 5) 213 5983


Priklausomybė: 
Savivaldybės
Įstaigos tipas: 
Ikimokyklinio ugdymo mokykla

Mokymo kalbos: 
lietuvių
Mokymo formos: 
Dieninė

Savivaldybė:
Vilniaus apskr. Vilniaus m. sav.
Projektas „Mes – Lietuvos piliečiai“
2015-04-29
 
Rasa TUPALSKYTĖ, priešmokyklinės grupės pedagogė
Liudmila ŠUMILOVA, direktoriaus pavaduotoja ugdymui
 
 
Pilietiškumo ugdymas yra svarbus nuo pat mažų dienų, jau ikimokyklinėje įstaigoje. Siekiame, kad pilietiškumas būtų ugdomas kasdienėje veikloje. Tai įgyvendinome rengdami pilietiškumo ugdymo projektą „Mes – Lietuvos piliečiai“.
 
Įvadas
Pilietiškumo ugdymas – tai sunkus darbas, reikalaujantis nuolatinio, pastovaus dėmesio ir pastangų. Pastebėjome, kad ikimokyklinėse įstaigose vyrauja požiūris, kad pilietiškumą ugdyti užtenka epizodiškai, minint pagrindines valstybines šventes. Nutarėme pilietiškumo ugdymą įtraukti į savaitinius ugdymo planus, grupės ir darželio aplinką praturtinti tautine ir valtybine simbolika. Vaiko ugdymui būtinas ir tęstinumas šeimoje, todėl įvertinę šeimos ir ugdymo įstaigos indėlį į pilietinį ugdymą, nutarėme suvienyti jėgas. Rengiame pilietines iniciatyvas, į kurias nuolat stengiamės įtraukti visą darželio bendruomenę, o ypač tėvelius, įtraukiame socialinius partnerius vykdydami vaikų ugdomąją veiklą pilietiškumo srityje.
 
Tikslas
Išugdyti vaiką aktyviu ir sąmoningu Lietuvos piliečiu.
 
Uždaviniai
  1. Siekti nuoseklaus pilietiškumo integravimo į savaitinį planavimą.
  2. Brandinti vaiko tautinę savimonę bei vertybines nuostatas.
  3. Išugdyti pagarbą valstybės simboliams bei sužadinti norą juos naudoti savo darbeliuose.
  4. Išugdyti gebėjimą vadovautis pilietinės kultūros principais: atsakomybe, pareiga, teise, tolerancija.
  5. Formuoti bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius įtraukiant darželio bendruomenę į pilietines iniciatyvas. 
Dalyviai
Priešmokyklinės grupės „Varpelis“ vaikai, priešmokyklinės grupės pedagogė Rasa Tupalskytė.
 
Įgyvendinimas
Siekdami vaiko pilietiškumo ugdymą įtraukti į kasdienį vaiko ugdymą, pilietiškumą ugdančias veiklas ar priemones įtraukėme į kiekvienos savaitės planą. Įvairūs pilietiškumo aspektai buvo įtraukti ugdant kiekvieną iš pagrindinių vaiko kompetencijų:
  • Ugdant sveikatos saugojimo kompetenciją pilietiškumo tematiką įtraukėme į gamtosaugines, ekologišką vaiko gyvenseną skatinančias temas.
  • Ugdant komunikavimo kompetenciją stengėmės atkreipti dėmesį į Lietuvos etnokultūrines vertybes, žmogaus kaip sąžiningo ir atsakingo piliečio būdo bruožus.
  • Ugdant pažinimo kompetenciją ne tik priminėme ar supažindinome vaikus su įvairia tautine simbolika, Lietuvos žemėlapiu, bet tyrinėjome Lietuvos išskirtinumą, lyginome ją su kitomis valstybėmis. Nepamiršome ir vaikų gimtojo miesto Vilniaus – susipažinome ir su jo simboliais, architektūriniais paminklais.
  • Ugdant meninę kompetenciją skatinome vaikus naudoti daugiau tautinės, valstybinės simbolikos savo kūrybiniuose darbuose, stengėmės padėti vaikams grožėtis lietuvių autorių darbais.
  • Ugdant socialinę kompetenciją bendradarbiavome su darželio bendruomene, kūrėme bendras pilietines iniciatyvas minėdami valstybines šventes. Į vaikų pilietiškumo ugdymo procesą stengėmės integruoti socialinius partnerius.
Taip pat atnaujinome ugdomąją aplinką priemonėmis, skirtomis vaiko pilietiškumo ugdymui (1 pav.).
 
Ugdymo priemonės (veikla) ugdant vaiko gamtosauginį, ekologinį mąstymą:
  • Įgyvendindami savaitės temą „Oras, saulė, žemė“ vaikai atliko kūrybinį darbą „Aš saugau žemę“, kuriame štampavimo technika kūrė žemę ir ją papuošė iš popieriaus iškirptais savo delniukais, bei kūrė plakatus „Lietuvos pilieti, saugok savo gamtą“.
  • Taip pat sukvietėme darželio bendruomenę į pilietinę iniciatyvą „Kovo 20-oji – Pasaulinė žemės diena“, kurioje iš antrinių žaliavų ruošėme akcentus Žemės dienai ir papuošėme darželio aplinką (2 pav.).
Įgyvendindami savaitės temą „Darbas žmogų puošia“ sukviesime darželio bendruomenę į pilietinę iniciatyvą – talką „Tegul žydi Gėlynas“, vaikai atliks kūrybinį darbą „Ką gali mano rankos“. Tikimės, kad šios veiklos dėka vaikai supras darbo prasmę ir naudą savo šeimai, savo šaliai.
 
Ugdymo priemonės (veikla) ugdant vaiko etnokultūrines vertybes:
  • Įgyvendindami savaitės temą „Eilėraščių pynė“ bendradarbiavome su socialiniu partneriu – Tomo Zano biblioteka. Vyko susitikimas su poete Ramute Skučaite – skaitėme ir klausėme eilėraščių, deklamavome pagal vaikų sukurtas iliustracijas (3 pav.). Šios veiklos metu formuosis vaikų bendravimo įgūdžiai, ugdysis dėmesingumas, kantrybė ir tolerancija kito žmogaus kalbėjimui.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Puošybos elementai“ supažindinsime vaikus su margučių marginimo tradicijomis, verpsčių raštais. Įgyvendindami savaitės temą „Medžiai“ supažindinsime vaikus su Gyvybės medžio vaizdavimo būdus lietuvių liaudies kūryboje bei atliks kūrybinį darbą. Taip vaikai pažins lietuvių liaudies kultūros savitumą.
  • Įgyvendindami savaites temas „Gėlės“, „Medžiai“ ir „Paukščiai“ supažindinsime vaikus su nacionaliniais simboliais – rūta, ąžuolu ir baltuoju gandru.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Greit Kalėdos ir Naujieji bus“ diskutavome apie lietuvių švenčių tradicijas ir kūrėme plakatą „Vaikų kalendorius“ (4 pav.). Šia veikla siekiame, kad vaikai puoselėtų lietuvių liaudies tradicijas ir papročius, atrastų ir atpažintų kokį mėnesį kokią Lietuvos šventę švęsime.
Ugdymo priemonės (veikla) ugdant vaiko pažinimo kompetenciją pilietiškumo srityje:
  • Įgyvendindami savaitės temą „Mano teisės ir pareigos“ sukūrėme vizualinę priemonę „Mano teisės ir pareigos“, kur vaikai piešė savo teises ir pareigas. Taip pat atlikome kūrybinį darbą „Man vardą davė – tėvai, o šalis – pilietybę“, kurio metu vaikai kerpa gėlę ant kurios užsirašo vardą, o vardai priskiriami pagal jų kilmės šalį (5 pav.). Tikimės, kad tokiu būdu vaikai išsiugdys sąmoningumo, pareigingumo bei atsakingumo jausmą bei augs laisvi, savo teises ir pareigas suprantantys piliečiai.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Langas į Vilnių“ kūrėme plakatą „Langas į Vilnių“, kuriame vaikai kūrė, piešė ir konstravo Vilniaus  architektūrinius paminklus, taip pažindami savo gimtąjį miestą ir Lietuvos sostinę (6 pav.)
  • Įgyvendindami savaitės temą „Kelionė aplink pasaulį“ kūrėme pažintines priemones „Visur gerai – bet namuose geriausia“, kur vaikai prisiminė aplankytas užsienio šalis (7 pav.), ir „Lietuva tarp kitų pasaulio šalių“, kur vaikai susipažino su Lietuvos ir kitų šalių kraštovaizdžiais. Vaikai iš bendro konteksto atskirs Lietuvai būdingus vaizdus, pažins kitų šalių kultūrą, pajus Lietuvos išskirtinumą kitų šalių kontekste.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Vanduo“ kursime plakatą „Aplink Baltijos jūrą daug šalių“ bei palyginimo priemones „Upės“ ilgiui matuoti bei „Ežerai“ gyliui matuoti. Tokiu būdu vaikai įgis daugiau žinių apie Lietuvoje esančius vandens telkinius bei kaimynines šalis, su kuriomis dalijamės Baltijos jūra.
Ugdymo priemonės (veikla) ugdant vaiko kūrybingumą ir saviraiškos gebėjimus:
  • Įgyvendindami savaitės temą „Linijų ir dėmių pasaulyje“ apžiūrėjome Lietuvos žemėlapį ir atlikome kūrybinį darbą „Mano žemėlapis“, kuriame vaikai linijomis ir dėmėmis kūrė Lietuvos žemėlapį (8 pav.). Taip vaikai pratinsis „skaityti“ Lietuvos žemėlapį, atpažins sutartinius žymėjimo ženklus, o įgytas žinias naudos kūryboje.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Mano kūnas“ atlikome kūrybinius darbus „Mano žmogeliukas“ ir „Lietuvos vėliava“ pritaikydami plaštaką naujiems kūrybiniams sumanymams įgyvendinti (8 pav.). Šios veiklos metu vaikai ras tinkamas spalvas savo pilietybei atskleisti bei naujus būdus Lietuvos simbolikai vaizduoti.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Garsai“ klausėme žymiausių M.K.Čiurlionio muzikos kūrinių ir spontaniškai improvizavome pagal kūrinį „Miške“. Tokiu būdu vaikai susipažino su žymiausio Lietuvos kompozitoriaus kūryba, grožėjosi muzikos kūrinių skambesiu.
Ugdymo priemonės (veikla) ugdant vaiko bendruomeniškumo jausmą:
  • Įgyvendindami savaitės temą „Atmintis gyva, nes liudija“ minėjome sausio 13-osios įvykius, ant lango pakabindami televizijos bokšto iškarpą ir degindami žvakutes. Įgyvendindami savaitės temą „Pilietiškumo savaitė“ vykdėme pilietinę iniciatyvą „Mes – Lietuvos piliečiai“, kurios metu visi bendruomenės nariai piešė savo portretus, kuriuos klijavome į Lietuvos maketą. Įgyvendindami savaitės temą „Gėlės“ organizavome pilietinę iniciatyvą „Pasitikime kovo 11 dieną su gėlių žiedais“, kurios metu bendruomenės nariai kūrė trispalves gėles, kurias eksponavome parodoje (9 pav.).
  • Įgyvendindami savaitės temą „Mamytė mylimiausia“ siekėme parodyti, kad priklausome Europos šeimai ir iniciavome pilietinę iniaciatyvą „Mes Europos šeima“, kurios metu gaminsime Europos šalių vėliavėles ir iškabinsime jas pastato išorėje. Tikimės, kad visų šių veiklų metu vaikai ir darželio bendruomenė pajus tautinį bendrumą, vienybę.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Pažink save ir kitus“ dalyvavome  Vilniaus žmonių su negalia dienos centro organizuojamame projekte „Negalia – ne kliūtis“. Žiūrėjome animacinį filmuką „Makropalis“ – istoriją apie du brokuotus žaislus, vaikai kirpo ir klijavo  filmuko personažus (10 pav.). Tokiu būdu stengėmės parodyti, kad pilietiškas žmogus turi būti tolerantiškas ir priimti žmones tokius, kokie jie yra.
  • Įgyvendindami savaitės temą „Gerumo niekada nebus per daug“ kūrėme gero elgesio motyvavimo priemonę „Užauginkime gerumo medį“, kurioje vaikai prie savo pumpuro klijavo lapelius su atliktais gerais darbais (11 pav.). Taip skatinome vaikus suprasti, ką reiškia būti geru žmogumi bei atsakingu ir sąžiningu piliečiu.
Laukiamas rezultatas
  • Pastovus ir nuolatinis pilietiškumo ugdymas padės vaikui suvokti save kaip savo šalies pilietį ir jausti pasididžiavimą savo valstybe.
  • Puoselėjamos vertybinės nuostatos ugdys vaiko pilietinę savimonę ir skatins tapti tikru Lietuvos patriotu.
  • Vaikas nuo mažens gerbs valstybės simbolius ir naudos juos savo kūryboje.
  • Teisių ir pareigų žinojimas padės vaikui tapti laisvu, sąžiningu ir atsakingu piliečiu.
  • Aktyvus bendruomenės įtraukimas sustiprins vaikų pasitikėjimą savimi, šeima, ir mes visi jausimės esantys Lietuvos dalimi.